Innowacja pedagogiczna „Przyjaciele Przyrody” jest nowatorskim pomysłem autorstwa pani Katarzyny Koreckiej i pani Sylwii Żak, bardzo potrzebnym we współczesnej szkole. Dlaczego? Łączy w sobie dwa bardzo istotne elementy. Po pierwsze naukę poprzez doświadczenie. Zeszyty, książki zastępują na części przyrodniczej mikroskopy i preparaty, a w części chemicznej gniotki nienewtonowskie i "wybuchające" wulkany.
Innowacja ma na celu poszerzenie zakresu wiedzy przyrodniczej poprzez grupową realizację doświadczeń i obserwacji. Podczas części doświadczalnej uczniowie sporządzają ciecze nienewtonowskie oraz wykonują doświadczenie: wybuchający wulkan. Uczniowie pod mikroskopami oglądają bakterie, fragmenty roślin i zwierząt, wykonują swoje preparaty. Mogą zobaczyć m.in.: włosy, liście, sól, jaja owadów. Największym zainteresowaniem cieszy się noga muchy. Drugim z równie istotnych elementów jest połączenie pracy uczniów klas siódmych i ósmych (najstarszych w szkole) z uczniami klas pierwszych, drugich i trzecich (najmłodszych). W czasie utrudnionej komunikacji to wyzwanie zarówno dla młodszych jak i starszych uczniów. Starsi uczą się opieki nad młodszymi. Niejednokrotnie po raz pierwszy maja okazję dzielić się z młodszymi swoją wiedzą i umiejętnościami, co wcale nie jest takim prostym zadaniem.
O powodzeniu pomysłu najlepiej świadczą opinie samych uczniów:
Uważam, że ten projekt był świetny, ponieważ ósmoklasiści mogli zobaczyć, jak to jest wcielić się w rolę nauczyciela i przekazywać wiedzę.
Maja Cherni
Uważam, że ten projekt jest bardzo dobrym pomysłem dlatego, że dzięki niemu mogłem pomóc młodszym dzieciom, a przy okazji sam nauczyłem się wiele rzeczy.
Paweł Glacel kl.8a
Moim zdaniem jest to bardzo ciekawe zarówno dla młodszych klas jak i dla nas prowadzących . Dla dzieci było to nowe doświadczenie, ponieważ nie mieli wcześniej styczności z takimi zajęciami. My starsi, mogliśmy zobaczyć, jak wygląda praca nauczyciela i po tym wnioskuje, że nauczyciele klas 1-3 nie mają lekko. Uważam, że to fantastyczny i oryginalny pomysł. Mam nadzieję, że będzie więcej takich wydarzeń.
Kaja Głombica kl.8a
Uważam, że jest to cenne doświadczenie dla starszych jak i młodszych uczniów, ponieważ młodsze dzieci mogły nauczyć się nowych i ciekawych rzeczy, a starsi uczniowie mogli wejść się w rolę nauczyciela i przez to zobaczyć jak trudny jest ten zawód.
Hanna Dyrda kl.8a
Uważam, że ten pomysł jest dobry, ponieważ każdy się wówczas uczy, uczniowie mogą się sprawdzić w roli nauczyciela i młodsi uczniowie nabywają kontakt ze starszymi.
Nikola Kopeć 8a
Moim zdaniem uczenie młodszych uczniów jest fascynujące. Możemy przypomnieć sobie jak to jest być w ich wieku i poznać ich sposób rozumowania i postrzegania świata. Mamy styczność z różnymi osobowościami i możemy nawiązać nowe znajomości oraz podzielić się swoimi doświadczeniami.
Karolina Markiewka 8a